onsdag 25 november 2009

En spännande läsupplevelse!

Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har läst Michelle Magorians God Natt Mister Tom. Än så länge har jag bara läst hennes senaste mästerverk Tystnad tagning en gång men jag kan lova att det blir många fler...

Precis som vanligt i hennes böcker utspelar sig även denna i tiden runt Andra Världskriget. Det är 5 års sen kriget slutade och Henry bor med sin mamma, styvfar, styvsyster och farmor. Hans riktiga pappa miste livet i kriget och hedras som en hjälte. Henrys stora intresse är film och foto, vilket han ägnar all sin ledig tid åt. Det är just hans kamera som gör den fruktansvärda upptäckten att hans pappa lever!

Man lever sig verkligen in i Henrys värld, man bara älskar underbara Mrs Beaumont som blir den som räddar Henry, sveket från hans pappa gör en arg och ledsen men det som framförallt fångar mig är filmens värld.

Underbar läsning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar